Monday, January 07, 2008

DUBAI......life is like that

Kelmarin (maknanya 2 hari lepas) kawan gue beri nombor telefon seorang agent real estate. Kat sini dia orang tak panggil apartment, dia orang panggil flat; tak kisahlah mewah mana pun apartment tu, ada swimming pool ke, gym ke, dia orang tetap panggil flat. Apartment dia orang panggil untuk servis apartment sahaja, apartment ala-ala hotel tu. Kisahnya sarahmirza tengah cari flat untuk di sewa, kalau boleh nak area yang dekat2 tempat gue duduk sekarang ni. So kawan ni pula kebetulan beritahu yang company dia nak terminate contract tenancy, dia tanya kot nak replace ke tidak. Sebab gue pun suka area tempat tu, ada swimming pool dan flat tu pun cantik juga DAN paling penting sewanya agak berpatutan, gue pun beriya setuju.

Kawan ni beri contact no. agent ni. Punyalah beriya gue tanya itu ini last2 gue tanya berapa sewa flat tu kalau nak sambung. Dia jawab this amount....AED xxx,000.00 setahun, belum masuk deposit & komisyen dia tu. Amboi, terkejut gue sebab apa tau, sebab dia naikkan sewa tu 76% dari sewa asal. Sesedap rasa.

Semalam pula, seorang lagi kawan bagi contact no. agent lain. Yang ni lagi best, kawan ni dia ada beberapa unit apartment yang di sewa atas nama company juga. Salah satunya yang dia duduk sekarang ni dia sambung tukar kontrak ke nama dia dengan kenaikan sewa 22% dari sewa asal; masih OK lagi. Flat pun besar dan selesa juga. Dia pun beritahu yang sewa sekian sekian dan suruh contact sendiri agent tu. So gue pun call this agent tapikan boleh pulak dengan gue dia nak naikkan sewa flat yang sama cuma lain floor je 25% dari yang dia beri kat kawan gue. Macam biasa la, gue ni kan selamba je tanyalah apasal kawan tu dapat this harga dengan gue dapat this harga, padahal masa agent ni suruh kawan tu carikan orang sewa dia siap bagi tau kawan tu yang sewa flat tu sekian2, bila call dia naikkan sewa pulak? Amboiiii, sesedap rasa sahaja alasan dia sebab selama 3 tahun akan datang ini dia tak boleh naikkan lagi sewa sebab kerajaan UAE dah tetapkan macam itu.

Sebab agent yang sekejap cakap dengan orang itu macam ini dengan sarahmirza macam ini, dua2 flat tu tak jadi sewa, patutnya satu je akan tak sewa tapi sekarang dua2 tak sewa. Kena cari flat lain. Petang ni kita orang nak tengok flat tempat lain, kalau lepas tengok dia naikkan harga sewa......tak taulah nak kata apa lagi. Tengoklah macam mana. Sabar ajelah kan, sememangnya inilah realiti hidup di Dubai..........

No comments: