Tuesday, December 28, 2010

Patah Hati... ada ubatnya ?

Ada orang setiap kali bila bersedih atau susah hati, dia akan pergi makan... makan untuk menenangkan perasaan... dalam makan2 tu, seharusnya kita kena tahu makanan apa yang patut di pilih untuk 'mengubati' diri..... Gue dapat nasihat dari seseorang pasal pemakanan kala stressed ni....

Kalau sebelum ni gue ada buat entry pasal melt away stress daily calming lotion untuk mereka yang stressed.... so entry ini gue bagi tips makanan terpilih untuk mengubati hati kot2 ada yang sedang patah hati bak lagu allahyarham Sudirman tu.....


Sup Sayur



Ini salah satu makanan hangat yang dapat menenangkan suasana hati yang murung. Satu mangkuk sup sayur hangat mampu mengembalikan semangat yang hilang.



Hot Chocolate



Adunan coklat hitam dalam secawan susu panas tanpa lemak seperti susu soya atau susu almond mampu membuat mood lebih stabil.



Turkish Pepper


Kandungan protein dan serat dari lada sangat baik untuk memperbaiki suasana hati. Rasa pedas yang ditimbulkannya boleh menimbulkan kehangatan.



Yogurt




Yogurt boleh menjadi pilihan pengganti ais krim. Campurkan buah dan sirup ke dalam yogurt untuk memancing semangat di awal hari.




Teh





Kajian dari University College London menunjukkan minum teh hitam empat kali sehari selama enam minggu mengurangi hormon kortisol yang mencetus stress. Manakala teh hijau mengandung theanin, yang meningkatkan relaksasi di otak.

Lastly, mind setting, goal setting !

No comments: